Αρχική » Ανακοινώσεις, Εκδηλώσεις » Ειδήσεις και Δραστηριότητες Τομέα Γλωσσολογίας » Προβολή δραστηριότητας Γλωσσολογίας

Προβολή δραστηριότητας Γλωσσολογίας

28.05.2021

e-Σεμινάρια Τομέα Γλωσσολογίας ΕΚΠΑ - Prof. Elisabeth Verhoeven (Humboldt university of Berlin)

Τετάρτη 2/6/2021, 18:30, διαδικτυακά

Ο Τομέας Γλωσσολογίας σας προσκαλεί στην ομιλία της Prof. Elisabeth Verhoeven (Humboldt university of Berlin) με θέμα “A glimpse into quantitative typology: a cross-linguistic study of the psych alternation”.

Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021 στις 18.30, στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://uoa.webex.com/uoa/j.php?MTID=m28266640b4301a5ca7ac557b5aa72b41

Password: vEjaJE3mp84

Η ομιλία πραγματοποιείται στα πλαίσια των e-σεμιναρίων που διοργανώνονται από τον Τομέα Γλωσσολογίας με τη συνδρομή του Εργαστηρίου Φωνητικής και Υπολογιστικής Γλωσσολογίας. Το πρόγραμμα όλων των ομιλιών (Μάρτιος – Ιούνιος 2021) βρίσκεται στον σύνδεσμο http://www.phil.uoa.gr/tomeis/tomeas-glwssologias/seminaria.html

Περίληψη

Languages display global preferences for transitive, intransitive or underspecified roots in their verbal lexicon (Nichols et al. 2004): some languages are predominantly detransitivizing, deriving intransitive verbs from more basic transitive verbs through morpho-syntactic operations as stative passivization, reflexivization, or mediopassive voice. Other languages are predominantly transitivizing and apply operations of causativization to basic intransitive forms.

Yet other languages are characterized by underspecified roots and derive both alternants from a common base. This classification is particularly relevant when applied to psych verbs, since variable linking is a widely recognized feature of this domain.

In this talk, we will report on the results of a larger typological study, involving 26 languages from 15 language families, aimed at investigating directionality in the psych alternation. We will discuss emerging patterns in terms of areal and genealogical distribution, as well as typological correlations of argument alignment and directionality in the psych-alternation.