Αρχική » Ανακοινώσεις, Εκδηλώσεις » Ειδήσεις και Δραστηριότητες Τομέα Γλωσσολογίας » Προβολή δραστηριότητας Γλωσσολογίας

Προβολή δραστηριότητας Γλωσσολογίας

10.05.2022

Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας & Νευρογλωσσολογίας - Διάλεξη Θοδωρή Μαρίνη, University of Konstanz

Το Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας & Νευρογλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας σάς προσκαλεί στην επόμενη ομιλία που διοργανώνει κατά το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 με θέμα:

Η ανάπτυξη ενός νέου διαγλωσσικού εργαλείου ανίχνευσης της Θεωρίας του Νου στα Ελληνικά και Γερμανικά

Ομιλητής είναι ο Θοδωρής Μαρίνης, Professor of Multilingualism (Department of Linguistics, University of Konstanz).


Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά μέσω Webex την Πέμπτη 12/5/2022, 18:30.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ WEBEX

https://uoa.webex.com/uoa/j.php?MTID=m9e139995ee11011f6fea88f614473407

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΟΜΙΛΙΑΣ

H Θεωρία του Νου (ΘτΝ) είναι η ικανότητα να αποδίδουμε νοητικές καταστάσεις (πεποιθήσεις, σκέψεις, συναισθήματα, επιθυμίες ή προθέσεις) σε άλλους, για να προβλέψουμε ή να εξηγήσουμε τη συμπεριφορά τους. Το πιο διαδεδομένο τεστ ΘτΝ είναι η άσκηση ψευδούς πεποίθησης (False Belief Τest) που απαιτεί να προβλέψουμε τη συμπεριφορά με βάση μια πεποίθηση ή μια αναπαράσταση του κόσμου που έρχεται σε αντίθεση με την πραγματικότητα, Π.χ. Sally Ann task (Baron-Cohen, Leslie, and Frith, 1985). Παιδιά με τυπική ανάπτυξη επιτυγχάνουν στο τεστ αυτό στην ηλικία 4 με 5 ετών, ενώ παιδιά στο φάσμα του αυτισμού αντιμετωπίζουν δυσκολίες στα τεστ ΘτΝ και σε μεγαλύτερες ηλικίες. H επιτυχία στα κλασσικά εργαλεία ΘτΝ (π.χ. The Theory of Mind battery: Hutchins & Prelock, 2010) απαιτεί όμως και άλλες γνωστικές ικανότητες, όπως η προσοχή, η εργαζόμενη μνήμη και η γλώσσα. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχει ισχυρή σχέση ανάμεσα στις γλωσσικές ικανότητες και στην επιτυχία σε τεστ ΘτΝ (π.χ., de Villiers & Pyers, 2002; Hale & Tager-Flusberg, 2003; Happé, 1995; Poltrock, 2011; Slade & Ruffman, 2005; Smith, Apperly, & White, 2003). Όμως ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών στο φάσμα του αυτισμού έχει χαμηλές γλωσσικές ικανότητες ή δεν παράγει καθόλου γλώσσα. Πώς μπορούμε να μετρήσουμε τη ΘτΝ σε παιδιά με χαμηλές γλωσσικές ικανότητες ή σε παιδιά που δεν παράγουν γλώσσα; Στο παρελθόν έχουν χρησιμοποιηθεί μη λεκτικά εργαλεία ΘτΝ ή εργαλεία με χαμηλές γλωσσικές απαιτήσεις για τη μέτρηση ΘτΝ 1ου επιπέδου. Μέχρι στιγμής όμως δεν υπάρχουν τέτοια εργαλεία για τη μέτρηση ΘτΝ 2ου επιπέδου καθώς και εργαλεία ΘτΝ που να έχουν παρόμοια γλωσσικά και μη γλωσσικά τεστ. Για να καλύψουμε την έλλειψη αυτή δημιουργήσαμε το ερευνητικό πρόγραμμα «German-Greek toolkit for ToM and Language in Autism (MiLA)» που έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός διαγλωσσικού εργαλείου για τη μέτρηση ΘτΝ 1ου και 2ου επιπέδου σε παιδιά και περιλαμβάνει γλωσσικά και μη γλωσσικά τεστ που είναι παράλληλα ως προς τη δομή τους. ‘Ετσι είναι δυνατόν να μετρήσει κανείς τη ΘτΝ χρησιμοποιώντας γλωσσικά ή μη γλωσσικά ερεθίσματα. Το εργαλείο αυτό έχει δημιουργηθεί στην Ελληνική και Γερμανική γλώσσα ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στις δύο χώρες, καθώς και σε δίγλωσσους πληθυσμούς. Στη ομιλία μου θα παρουσιάσω το εργαλείο μαζί με τα πρώτα δεδομένα που παρουσιάζουν την αξιοπιστία του εργαλείου σε πληθυσμούς ενηλίκων στην Ελλάδα και Γερμανία ως πρώτο βήμα στη ανάπτυξη του εργαλείου για παιδιά.